04 September, 2009

ဓမ္ဖုိတိန္းမင့္တ္









“ေသာက္ပါ ဦးဘခ်စ္ ဗမာျပည္မွာ က်ေနာ္တစ္ေယာက္တည္း ေသာက္တဲ့ စီးကရက္ေလ။ This is the only cigarette what I alone smoke in this country. ”
(ဗိုလ္ေအာင္ဒင့္ ရီသံ)
ဗိုလ္ေအာင္ဒင္လို ရယ္ျခင္းအတတ္ပညာတတ္ေျမာက္ဖို႕ အေရးၾကီးေလရဲ႕။ ေျပာခ်င္တာက လူဆိုး တစ္ေယာက္ရဲ႕ ကာရိုက္တာကိုေတာင္ အႏုပညာေျမာက္ေအာင္ ေဖ်ာ္ေျဖ တင္ျပတတ္ရင္ အျပစ္ေဒါသကလြတ္တတ္တာပါပဲ။

ငယ္ငယ္က သူေနခဲ့တဲ့ ရြာေလးမွာ ညည သာေရးနာေရးရွိၿပီဆို ေလာ္စပီကာ(Loud Speaker) လို႕ေခၚတဲ့ အသံခ်ဲ႕စက္ကေန ဂႏၳ၀င္သီခ်င္းေတြ ၊ ဗုဒၶ၀င္ဇာတ္လမ္းေတြနဲ႔ ျပဇာတ္တိပ္ေခြေတြကို ၾကားရေတာ့တာပါ။ တစ္ရြာလံုးလူၾကီးလူငယ္ေတြ ေျပာလက္စစကားကို ဖြဖြေလးေျပာလို႕ အသံခ်ဲ႕စက္ဆီကိုပဲ သမာဓိပို႕လႊတ္ၿပီး ေလာ္စပီကာကသိုဏ္းပြားၾကေတာ့တာပဲ။ အသံထြက္မိရင္ပဲ (အသက္ရြယ္ၾကီးေလးစားေလာက္သူဆိုျပႆနာမတက္ေပမယ့္) ငယ္ရြယ္သူ၊ ေျပာလို႕ဆိုလို႕ရမယ့္ သူဆိုရင္ေတာ့ ေအာ္ေငါက္ခံရေတာ့တာပါပဲ။ဇာတ္ရွိန္တက္ေနရင္ေတာ့ ေျပာခံရတာနဲ႕ ေနစရာရွိ ေတာ့မွာ မဟုတ္ေပဘူး။ သိပါတယ္။ ၿမိဳ႔ျပကလူေတြအတြက္ေတာ့ ရယ္ၾကဲၾကဲျဖစ္စရာပါ။ျဖစ္မွ ျဖစ္ရေလေပါ့။ ေလာ္စပီကာယဥ္ေက်းမႈက လြဲၿပီး ေဖ်ာ္ေျဖေရးဆိုတာက ရြာေလးမွာ ရွိမွရွိပဲကုိး။

ပ်ဥ္းမငုတ္တို၊ ေမတၲာစစ္ကို ေထာက္ျပပါ၊စိုးမိုးေမတၱာတို႕လို (Drama) ဇာတ္လမ္းေတြ၊ ေအာင္ေဖေအာင္ေရႊ၊သံမဏိဗိုလ္စံဖဲတို႕လို(Action) ဇာတ္ၾကမ္းေတြေၾကာက္ မ်က္ရွင္စိိန္စိန္၊ မႏုစာရီတို႕လို (Fiction)ဇာတ္လမ္းေတြျမစိမ္းသိုက္လို(Tragedy)ဇာတ္လမ္းေတြကို ရြာကအမ်ိဳး ေတြ ၾကိဳက္ေလ့ရွိပါတယ္။ အင္း သူလည္း ကိုရင္ေပါက္စကတည္းက ဘုန္းေတာ္ၾကီးရဲ႕ ေ၀ယ်ာ၀စၥေတြလုပ္ရင္းနဲ႕ ခိုးခိုးၿပီးနားေထာင္ခဲ့ရတာပါပဲ။ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္ေတြ ဒို္င္ယာေလာ့ ေတြကို ဘုန္းေတာ္ၾကီးသင္တဲ့ အတြင္းေအာင္ျခင္း အျပင္ေအာင္ျခင္းေတြနဲ႕ ေရာေထြး က်က္မွတ္္ခဲမိပါေလရဲ႕။

မွတ္မွတ္ရရ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမရွိခိုက္ ကိုရင္ေက်ာင္းသားေတြ ပ်ဥ္းမငုတ္တိုဇာတ္လမ္းကို ခင္းက်င္းမိလို႕ အရိုက္ခံထိခဲ့ပါေသးတယ္။ သာေရးနာေရးရွိလို႕ ဆရာေတာ္ၾကီးေတြ ၾကြလာရင္ ဧည့္ခံဖို႕ထားတဲ့ ေခါင္းအံုးေတြကို ဘီဒိုေတြထဲ ထုတ္၊ ေခါင္းအံုးအစြန္းေတြကို ၾကိဳးေတြနဲ႕ခ်ည္ ေက်ာမွာလြယ္လို႕ (ေက်ာပိုးအိပ္ေပါ့ေလ) ေၾကးစည္ေခါင္းေလာင္းတီးတဲ့ ထုိးေမာင္းထိုးစည္ေတြကို ေသနတ္စိန္ေျပာင္းေတြလုပ္ၿပီး“ ရဲေဘာ္ေမာင္တူး” ေအာ္ဟစ္ရင္း ေက်ာင္းတြင္းစစ္ပြဲေတြ ျပင္းထန္ေနတဲ့ အခ်ိန္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးက ျပန္ေရာက္လာခဲ့တာပါ။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါဆီက ရြာေလးမွာေပါ့ေလ။

ခုတစ္ေခါက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာၿပီးမွ ရြာေလးကို ျပန္ေရာက္ခ်ိန္မွာေတာ့ ရြာေလးက ဗီစီဒီကာရာအိုေကစက္ေတြနဲ႕ ၾကိဳဆိုေနခဲ့ပါတယ္။ ရြာေလးမွာ ဓမ္ဖိုတိန္းမင့္ေတြ ထြန္းကားေနတာ ၀မ္းသာၾကည္ျမစရာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဓမ္ဖိုတိန္းမင့္ ဆိုတာ Dhamma(တရားဓမၼ)+ Information (သတင္းအခ်က္အလက္) + entertainment (ေဖ်ာ္ေျဖေရး) ကို ေပါင္းစပ္ၾကည့္တာပါ။ Infortainment ဆိုတာကို သေဘာသက္၀င္မိလို႕ပါ။

ရြာေတာ္ရွင္လိုနတ္ပြဲမ်ိဳးေတြမွာ တက္ၾကြခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးေတြ တရားဗီစီဒီျပၿပီဆို ေရွ႕ဆံုးက ေရာက္ၾကတာဆိုကိုး။ မ်က္လံုးခြဲစိတ္ထားတဲ့ အေမဆို တရားပြဲေခြေတြျပၿပီဆို တရားေဟာဆရာ ေတာ္ေလးရဲ႕ အသံေတာ္ေလးပဲ ၾကားၾကားဆိုၿပီး တုိးတိုးေ၀ွ႕ေ၀ွ႔ ေနရာဦးေတာ့တာတဲ့ ။အေမက တီဗီဇာတ္လမ္းတြဲေတြကို အလြန္ၾကိဳက္သူပါ။ျဖစ္ေတာ့ ျဖစ္ေခ်ၿပီေပါ့။

ရြာေလးရဲ႕ တစ္ခုတည္းေသာ လက္ဘက္ရည္ဆိုင္ေလးမွာလည္း မနက္မနက္ဆို သီခ်င္းေခြေတြ ထက္ ဓမ္ဖိုတိန္းမင့္ေတြက အသက္၀င္ေနေတာ့တာပါ။ ရြာဦးေက်ာင္းဘုန္းေတာ္ၾကီးကဆို “ေမာင္ပဇင္းေရ ငါေတာ့ သက္သာသကြ ၊ဟုိတုန္းကေတာ့ ဥပုသ္သည္ဒကာမၾကီးငယ္ေတြ ဥပုသ္ေန႕ေက်ာင္းလာရင္ သနပ္ခါးမလိမ္းခဲ့ဖို႕ လက္၀တ္ရတနာေတြ အျပိဳင္ၾကြား၀တ္မလာဖို႕ အေတာ္ေျပာရတယ္ကြာ။ ခုေတာ့လည္း ေမာင္ပဇင္းတို႕ျမိဳ႕ျပက ေမာင္ဘုန္းေတြ ေဟာလိုက္ ေတာ့လည္း အဟုတ္သားပါလား။ ၿပီးေတာ့ ရွိေသးသကြ ေမာင့္ခမည္းေတာ္အပါအ၀င္ ဒကာၾကီး ေတြ ပုတီးၾကီးေတြ တကားကားနဲ႕ မျဖစ္ညစ္က်ယ္တရားစာပိုဒ္ေလးေတြ ရြတ္ဖတ္ၿပီး ျငင္းခုန္ၾကတာ ခုေတာ့လည္း ၿငိမ္လို႕ဆိတ္လို႕ဗ်ား။

ၿပီးေတာ့ ၿမိဳ႕မွာ ေခတ္စားေနတဲ့ ၀ိပႆနာတရားေဟာပါဦးဆိုလို႕ ဥပုသ္ေန႕တိုင္း အလုပ္ေပး တရားျပရင္း ငါပါတရားထိုင္ေနရသဗ်ား ”တဲ့။ သက္သာတယ္လို႕ေျပာတဲ့ ဆရာဘုန္းေတာ္ၾကီး လည္း ဓမ္ဖိုတိန္းမင့္ထဲ ေရာပါေနၿပီမို႕ နိပ္သဟလို႕ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာျပဳရေပမွာပဲ။

ဒါတင္မကေသး ႏွမေတြ တူမေတြ ေဒၚၾကီးေဒၚေလးးေတြကလည္း ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္ ေလးေတြကို ဘုန္းဘုန္းေနတိုးလို႕ ေခၚလို႕ေခၚ ဘုန္းဘုန္းခမ္းလႈိင္လို႕မွည့္လိုမွည့္ လုပ္ေနၾက ေတာ့တာ ။ အားရစရာေပပ၊ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သူတို႕ေတြ မိဘစကားေတြ ပိုနားေထာင္တတ္လာတာ၊ ေယာဂီ၀တ္စံုေလးေတြနဲ႕ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းကုိ အသင္းအဖြဲ႕ေလးေတြ စုစုၿပီး ေ၀ယ်ာ၀စၥလာ လုပ္ၾကတာ။ ဟုိလူ႕အတင္းေျပာ ဒီလူ႕အတင္းေျပာေတြ( ေျပာခ်င္ၾကေပမယ့္) ေပေနႏိုင္ၾကတာ ခ်ီးက်ဴးစရာေပပဲပ။

ဦးၾကီးဦးေလး လူပ်ိဳၾကီးေတြနဲ႕ လူပ်ိဳေပါက္ တူေတြ ညီေတြလည္း ရြာဓေလ့ရပ္ထံုးစံ အပ်ိဳေတြ စုေ၀းရာ တရား၀ိုင္းေတြ ေရာက္ေရာက္ေနတာနဲ႕ ေသာက္ေနက် ထန္းေတာလည္း မေရာက္။ အရက္ပုန္းဆိုင္ေလးဆီလည္္း မေရာက္နဲ႕ မေယာင္မလည္ ခြက္ကပ္ကုန္ၾကၿပီဆိုပဲ။ ဟုတ္ရင္ေတာ့ သာဓုေခၚစရာေပပ၊

ခက္တာက သူ႕ကိုလည္း ေလာ္ကယ္ေယာင္ေယာင္ ေဖာရိမ္းေယာင္ေယာင္မို႕“ဒီဘုန္းဘုန္းေတြလို တရားေဟာပါေတာ့လား” ဆိုၿပီး ရွင္ဂြမ္းဂြိတို႕ တစ္သုိက္က အဘိယာစကေတာင္း ပန္သမႈျပဳၾက ေလေတာ့ ေခြ်းျပန္ခ်င္သလို ဖ်ားခ်င္သလိုလို ျဖစ္ရေတာ့တာ။ဟုိႏိုင္ငံစည္းရိုးေက်ာ္လိုက္ ဒီႏိုင္ငံ စည္းရိုးခြလိုက္၊ ဟုိဘုတ္အုပ္ဆြဲလိုက္ ဒီဘုတ္အုပ္လွန္လိုက္နဲ႕ သူ႕မွာ ေျပာစရာ အင္ေဖာ္ေမး ရွင္းေလးေတြေတာ့ ရွိတာအမွန္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႕ၾကိဳက္ေအာင္ ဘယ္လိုအင္တာတိန္း ရမယ္ဆိုတာက အခက္ေပပ။ ခက္ျခင္းၾကီးဘယ္ႏွစ္ပါးမွန္းမသိေပမယ့္ ရြာမွာေတာ့ ခက္ျခင္းၾကီး တစ္ပါးေတာ့ ေတြ႕ခဲ့ရသေပါ့။

“ဒို႕ဦးဇင္းက တရားမေဟာေသးလို႕ဗ် ၁၂ ဘာသာေတာင္္တတ္တာ”ဆိုတာမ်ိဳးၾကားရတဲ့ေနာက္ ရြာဦးဘုန္းေတာ္ေက်ာင္းမွာပဲ ရွိတဲ့ ၿဂိဳဟ္တုစေလာင္းေရွ႕သြားမထိုင္ရဲေတာ့ဘူး။ ျပင္သစ္မွန္းမသိ စပိန္မွန္မသိ ဘာသာျပန္ခိုင္းၾကေတာ့တာပါပဲ။ ေဘာလံုးပြဲေတြကို တခုတ္တရ ၾကိဳက္ၾကတဲ့ ရြာက ကိုအ၀ွာေတြကို အသင္းနာမည္မွန္ေျပာဖို႕ေတာင္ အေတာ္ေလးအားထုတ္ရေပသေပါ့။ ဆရာ၀န္ ေတြေရးေပးတဲ့ ေဆးစာေတြေဆးညႊန္းေတြပါ အဖတ္ခုိင္းဖို႕အထိ အားကိုးသမႈျပဳၾက ေလတာေတာ့ ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းၾကီးရဲ႕ က်ဳပ္တို႕အညာမွာ မဂၤလာတစ္မိ်ဳးေပပ၊ အဟတ္ အစဥ္ အလာေတာ့ ဆိုးခဲ့သေပါ့။

တစ္ေန႕သားမွာ ရြာသားႏွစ္ေယာက္ေျပာေနတာကို ၾကားရျပန္ေလေတာ့ ရြာကို ျပန္တိုင္း ရြာမွာၾကာ ၾကာမေနရဲေတာ့ဘူး။ ေနတဲ့ရက္တိုတိုေလးမွာလည္း သကၤန္းေခါင္ၿမီးၿခံဳၿပီးအခန္းတြင္းေအာင္း က်ိန္းစက္ရေတာ့တာပါပဲ။

ရြာသားတစ္ေယာက္ကေျပာပါတယ္“ ဦးဇင္းက ၁၂ ဘာသာေတာင္ တတ္တာဆိုေတာ့ ခုတီဗီမွာ လာေနတဲ့ ကုိရီးယားဇာတ္လမ္း၊ တရုတ္ဇာတ္လမ္းေတြလည္း ဘာသာျပန္တတ္မွာေပါ့”တဲ့။ တစ္ေယာက္က ခပ္ၾကြားၾကြားျပန္ေျပာတာက မ်က္ႏွာပူစရာပါ။“ဟေကာင္ရ ငါတို႕ဦးဇင္းက ပါဠိဘာသာေတာင္ တတ္မွေတာ့ အကုန္တတ္ၿပီေပါ့ဟ” တဲ့။
မွတ္ကေရာ။

အင္းဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေနာက္တစ္ခါ ရြာျပန္ရင္ အခက္မေတြ႕ေအာင္ဓမ္ဖိုတိန္းမင့္နည္းနာ ေလးေတြ ေတာ့ မဇၥိ်မမွာေနတုန္း ဆည္းပူးထားေပဦးမွ။အိႏၵိယသားေတြဆိုတာ အေျပာသန္ အျငင္းသန္ေတြ ဆိုပဲ။ ႏိုဘယ္လ္ ဆုရ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ၾကီး အမရတ်ာဆင္းရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္စာအုပ္အမည္ကိုက The Argumentative Indian ဆိုပဲ။
ေၾသာ္ ေကာင္းေလစြ။

No comments: