(၁)
မိဂဒါ၀ုန္ေဆာင္းသည္ သူ႕အခန္းက်ဥ္းေလးထဲသို႕ ေဆာင့္တိုး၀င္လာကာ သူ႕ေစာင္ပါးပါးေလးကို လုၿခံဳေတာ့သည္။ သုိ႕ႏွင့္ ေနာက္ထပ္ေစာင္ပါးပါးေလးတစ္ထည္ မွ်ေပးလိုက္ရ၏။ ေအာ္ အလြန္ေအးတဲ့ ရာသီ အလြန္ခ်မ္းတဲ့ ရာသီေပပဲ ။ သို႕ေသာ္ ေမာင္တစ္ရြာမယ္တစ္ၿမိဳ႕ခြဲကာ ေလာကီစီးပြားရွာရင္း ေလာကုတၱရာပြား စီးေနၾကေသာ Bliss foundation ေမာင္ႏွံ၏ ဆြယ္တာ အေႏြးထည္ေလးတစ္ထည္က ဟိမ၀ႏၱာဆီးႏွင္းမ်ားကို ခုခံေပးပါလိမ့္မည္။ ထိုဆြယ္တာေလးသည္ ယခုႏွစ္အတြက္ မွတ္မွတ္ရရရွိလွေသာ ပရိကၡရာ တစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားသည္။
EMS အျမန္ေခ်ာပို႕စနစ္ျဖင့္ ေရာက္လာေသာ ထိုဆြယ္တာေလးသည္ မဇၥ်ိမေရာက္ရဟန္းတစ္ပါးအတြက္ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိလွေသာ အသံုးအေဆာင္ျဖစ္သြားသည္။ ေရႊျပည္ၾကီးမွာ ဆိုလ်င္ေတာ့ သူသည္ မည္မွ်ခ်မ္းခ်မ္း ဆြယ္တာအေႏြးထည္ကို ၀တ္ဆင္လိမ့္မည္မဟုတ္။ ႏွစ္ထပ္သကၤန္းၾကီး (သို႕မဟုတ္) သိုးေမႊးထူထူတစ္ထည္ကိုသာ လႊမ္းျခံဳထားမိေပမည္။
(၂)
ယခု သူေရာက္ရွိေနေသာ မဇၥ်ိမကေတာ့ သင္ယူေနရဆဲ ဘာသာရပ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ဗုဒၶေခတ္ဆီက မဇၥ်ိမ၏ အေျခခံရုပ္ပံုလႊာျဖစ္သည့္ ပုခံုးတစ္ဘက္ေဖာ္ထားေသာ ရဟန္းတစ္ပါး၏ အသြင္သည္ ယေန႕ေခတ္ မဇၥ်ိမသားတို႕အတြက္ အထူး အဆန္း ျဖစ္ေနျပန္ေလသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ဆီက ပုဂံၿမိဳ႕ျပကို ေရာက္လာသည့္ ဓမၼဒႆီဘြဲ႕ခံ ေရွးဦးသာသနာျပဳ ရွင္အရဟံကို ခုမွ ကိုယ္ခ်င္းစာသြားမိသည္။ ပုဂံသားတို႕သည္လည္း ရွင္အရဟံကို လူရိုင္းအသြင္မွတ္ထင္ခဲ့ၾကဖူးသည္ပဲ..။ ရွင္အရဟံ၏ အနစ္နာခံမႈေၾကာင့္ ယေန႕ေခတ္ ေရႊျပည္သားတို႕အျမင္တြင္ ရဟန္းအသြင္က အဆန္းထြင္ထားေသာ ပံုရိပ္မဟုတ္ၿပီ။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ နံနက္ခင္းဆြမ္းေတာ္ဗ်ိဳ႕အခိ်န္မ်ားဆီက ေၾကးစည္သံမ်ားကို သူၾကားေယာင္လာသည္။
မဇၥ်ိမကို ေရာက္ခါဦးဆီက ရဟန္းတစ္ပါးကို ေတြ႕ေလတိုင္း ၀ိုင္းအံုၾကည့္တတ္သည့္ စူးရဲေသာမ်က္လံုးမ်ားကို သူ သည္းခံရသည္။ ဗုဒၶဘာသာအျမစ္အငုတ္ကို ျပန္လည္ ေရေလာင္းေပါင္းသင္စ မဇၥ်ိမတြင္ ရဟန္းတစ္ပါး၏ ပံုရိပ္သည္ ပုဂံသားတို႕အလယ္ေရာက္ေနသည့္ ရွင္အရဟံ၏ ခႏၱီပါရမီ ဇာတ္၀င္ခန္း မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ဆာရီသင္တိုင္းကို စြဲၿမဲစြာ ၀တ္ဆင္ေလ့ရွိေသာ မဇၥ်ိမသူ အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ လြဲမွားခံရျခင္းကလည္း မ်က္ႏွာပူစရာေကာင္းသည္။ ဗုဒၶအရွင္၏ ေမြးရပ္ေျမျဖစ္သည့္ သက်တိုင္းျပည္ နီေပါလ္မွာပင္လွ်င္ သကၤန္း၏ အဓိပၸါယ္က ေပ်ာက္ဆံုးေနသည္။ ခတၱမႏၵဴျမိဳ႕ေတာ္ထဲ မိတ္ေဆြရဟန္းေတာ္တစ္ပါးႏွင့္ အတူ အမ်ိဳးသားသန္႕စင္ခန္းတစ္ခုကို အေရးေပၚ ၀င္ေရာက္ၾကေသာအခါ Are you Gents or Ladies? ဟု ေလာေလာေမးလိုက္ေသာ လံုျခံဳေရး၀န္ထမ္း၏ အသံကို ခါးသြားသည္။ း)..။
(၃)
ထို႕ထက္အလြန္ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မွန္သမွ်ကို ဇာတ္နိမ့္မ်ား ဟု ရႈျမင္လိုျခင္းမ်ိဳးလည္း ရွိေနတတ္ေသးသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့သည့္ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦး ပထမဆံုး တရားေရး၀န္ၾကီး ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာသည္ ဇာတ္နိမ့္ေခါင္း ေဆာင္ၾကီးျဖစ္သည္။ မဇၥ်ိမေဒသ၏ ဇာတ္ခြဲျခားမႈ စနစ္ကို ကိုယ္တိုင္ခါးသည္းစြာ ခံစားခဲ့ရသည့္အတြက္ ဘ၀တူဇာတ္နိမ့္မ်ား၏ လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ လြတ္ေျမာက္မႈအေရးကိုလည္း စာနာစြာ လူပီသစြာေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ဘာသာတရားမ်ားစြာကို ေလ့လာခဲ့သည္။
၁၉၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာသည္ ငါးသိန္းမွ်ေသာ ဇာတ္နိမ့္မ်ားကို ဦးေဆာင္ကာ ဟိႏၵဴဘာသာမွ ခြဲထြက္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္အျဖစ္ကို ခံယူခဲ့သည္။ ဂုဏ္ယူဖြယ္ေကာင္းသည္က ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာကို သရဏဂံုခ်ီးျမွင့္ကာ ဥပါသကာအျဖစ္ခံယူေစခဲ့သူက ျမန္မာႏြယ္ဖြား ရခိုင္တိုင္းရင္းသား ကုသိနာရံု ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး စျႏၵမဏိအရွင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အမ္ေဘဒကာဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏ ဘာသာေရး လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားသည္ ျမန္မာ့အရိပ္အေငြ႕ယွက္သန္းေနဟန္ရွိသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း၊ မဟာရ႒ျပည္နယ္၊ နာဂပူရ္ၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ထိုဗုဒၶဘာသာခံယူပြဲၾကီးသည္ သမိုင္း၀င္ခဲ့သလို အမ္ေဘဒကာဗုဒၶဘာသာ ဟူေသာ ေ၀ါဟာရတစ္ရပ္ကိုလည္း ေမြးဖြားေပးခဲ့သည္။ ေဒါက္တာ အမ္ေဘဒကာကိုလည္း ေခတ္သစ္ဘုရားေလာင္း (Modern Bodhisatva) ဟု အေလးအျမတ္ျပဳၾကသည္။ အေနာက္တိုင္း၀တ္စံုကို သပ္ရပ္စြာ ၀တ္ဆင္၊ မ်က္မွန္ထူထူကို တပ္၊ အေျခခံဥပေဒစာအုပ္ၾကီးကို လက္၀ဲလက္ျဖင့္ ရင္မွာပိုက္၍ လက္က်္ာလက္ျဖင့္ လမ္းစစ္လမ္းမွန္ကို ညႊန္ေနသည့္ဟန္ ေဒါက္တာ အမ္ေဘဒကာရုပ္တုမ်ားကို မဟတၱမဂႏၶီၾကီးႏွင့္ အၿပိဳင္ ထုဆစ္ကိုးကြယ္ၾကသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာ္အလံတြင္ ဓမၼစၾကာစက္၀ိုင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္တံဆိပ္တြင္ အေသာကရုပ္တုအမွတ္သားကို ျမင္ေတြ႕ရျခင္းက ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာ၏ အေတြးပံုရိပ္ဟု မွတ္သားရဖူးသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာ္အလံ သို႕မဟုတ္ အေသာကတံဆိပ္ေတာ္ကို ျမင္ရတုိင္း ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္ကို ပြားမ်ားခြင့္ရေအာင္ ဖန္တီးထားသည့္ႏွယ္ ေက်းဇူးမ်ားလွသည္။ ယေန႕ေခတ္တြင္ အမ္ေဘဒကာဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေျခာက္သန္း အထက္မွာ ရွိေနၿပီ ဟု စစ္တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းျပည္နယ္မ်ားတြင္ ေန႕စဥ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဦးေရသည္ တိုးတက္ လ်က္ရွိသည္။ သုိ႕ေသာ္ ဇာတ္နိမ့္မ်ားက ျဖစ္လာသည့္ဗုဒၶဘာသာ၀င္က အမ်ားစုျဖစ္၍ ဇာတ္ျမင့္ဆိုသူ ေဒသခံဟိႏၵဴမ်ားက ႏွာေခါင္းရႈံ႕ခ်င္သည္။ မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ ဇာတ္နိမ့္မ်ားက ပညာတတ္ေအာင္ သင္ယူကာ ထိပ္တန္းေနရာသို႕ ေရာက္ေအာင္ ၾကိဳးစားလာၾကသည္က အားတက္ဖြယ္ရာျဖစ္သည္။ ယခု သူေနထိုင္လ်က္ရွိေသာ ယူပီျပည္နယ္၏ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္(Chief Minister) ကိုယ္တိုင္ သည္ပင္ မာယာ၀တီအမည္ရွိ ဇာတ္နိမ့္ေခါင္းေဆာင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးျဖစ္ေနသည္။
ေငြေၾကခ်မ္းသာသူမ်ား၊ အစိုးရအရာရွိၾကီးမ်ား၊ ပါေမာကၡၾကီးမ်ားစသည့္ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ားက အမ္ေဘဒကာလမ္းညႊန္ခဲ့ သည့္အတိုင္း ဇာတ္နိမ့္ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ဆက္လက္ဥိီးေဆာင္ကာ စနစ္တက်စုဖြဲ႕ၾက၊ ပညာေပးၾကသည့္အတြက္ ယဥ္ေက်းပ်ဴငွါ၊ ရိုးက်ိဳးသိမ္ေမြ႕ၾကေသာ အမ္ေဘဒကာ ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ားကို သူကိုယ္တိုင္လည္း ေတြ႕ၾကံဳဆက္ဆံဖူးသည္။ ၀ႏၵာမိ ဘေႏၱ (ရွိခိုးပါ၏ ဘုရား) ဟူေသာ သံၿပိဳင္ႏႈတ္ဆက္သံမ်ားကို ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ ၾကားရတတ္သည္။
အားပ်က္ဖြယ္ရာေကာင္းသည္က ဇာတ္နိမ့္ရဟန္းအခ်ိဳ႕ျဖစ္သည္။ ဆိုဆံုးမမည့္ ဥပဇၥ်ာယ္လည္း မရွိ၊ သြန္သင္ျပ
မည့္ နိသ်ည္းဆရာလည္း မရွိ၊ သိမ္လည္း မ၀င္ဘဲ ကိုယ္တိုင္သကၤန္းေကာက္ပတ္ထားသည့္ ရဟန္း (Self-Styled Monk) မ်ိဳးျဖစ္ေနသည္။ ဘိုသီဘတ္သီႏိုင္လွေသာ သကၤန္းကို ျဖစ္ကတတ္ဆန္း၀တ္ဆင္ကာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဘုရားဖူးအမ်ားစု၏ သဒၶါကို ျခစ္ျခဳတ္ဖို႕ ဗုဒၶဂယာလို ေနရာမ်ိဳးတြင္ ဖုန္းေတာင္းယာစကာမ်ား သဖြယ္ စုၿပံဳတိုးေနသည္ကို ေတြ႕ရတတ္သည္က ဘာသာျခားတို႕မ်က္လံုး၀ယ္ အျမင္ငယ္ဖြယ္ရာျဖစ္ေနသည္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ရဟန္းဆိုသည္မွာ ေတာင္းရျခင္းသေဘာကို မလြန္ဆန္ႏိုင္.... သို႕ေသာ္ ျမတ္ေသာ ေတာင္းျခင္းျဖင့္သာ (အရိယာယ ဘိကၡနာယ)..။
ပညာလည္း တတ္၊ အက်င့္သိကၡာျဖည့္ဆည္းမႈလည္း ရွိေသာ ေဒသခံအိႏၵိယရဟန္းေတာ္မ်ားစြာ ရွိေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဇာတ္နိမ့္ရဟန္းအခ်ိဳ႕၏ အမည္းစက္က ပြင့္သစ္စအိႏၵိယသံဃာထုတစ္ရပ္လံုး၏ အျဖဴစေပၚတြင္ စြန္းထင္းေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုမွကူးစက္ကာ သူတို႕လို မဇၥ်ိမေရာက္တိုင္း တစ္ပါးသား ရဟန္းမ်ားကိုလည္း ေရာေထြးရႈျမင္ျခင္းျဖစ္ႏိုင္သည္။
သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အျမင္မငယ္ေစရန္ ေနထိုင္သြားလာနည္း၊ ၀တ္ရံုနည္းက အစ အလွဴခံနည္းအထိ သိကၡာပုဒ္ျဖင့္ သြန္သင္ပညတ္ခဲ့သည့္ ဗုဒၶအရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္က ထင္းကနဲ ေပၚလာသည္။
(၄)
ၿမိဳ႕ထဲရြာထဲသို႕ စနစ္တက်သကၤန္း၀တ္ရံုကာ ၀င္ေရာက္ရန္ သိကၡာပုဒ္ပညတ္ခဲ့သည့္ ဗုဒၶအရွင္၏ ၀ိနည္းတရားကို သူ နားလည္လာသည္ႏွင့္အမွ် တိဘက္တကၠသိုလ္ဆရာဘ၀တြင္ တတ္ႏိုင္သမွ် သကၤန္းကို ၀တ္ရံုကာ ၾကြခဲ့သည္။ ပူျပင္းေသာ ဗာရာဏသီေႏြကႏၱာၾကီးထဲမွာပင္ သကၤန္းရံုၾကီးတဖားဖားႏွင့္ ေထရ၀ါဒရဟန္းတစ္ပါးအျဖစ္ သူ ရွိေနတတ္သည္။ သကၤန္းကို စနစ္တက်၀တ္ရံုထားလွ်င္ ''ဘေႏၱဂ်ီး နမာစေတး" ဟူေသာ ဂါရ၀ျပဳႏႈတ္ဆက္သံမ်ားကို ၾကားရတတ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ေက်ာင္းေနာက္က်၍ ခပ္သုတ္သုတ္ထ သြားရသည့္အခ်ိန္မ်ိဳးမွာေတာ့ သကၤန္းေရာင္လက္ရွည္အက်ႌတစ္ထည္ကို ၀တ္ဆင္သြားရ သည္။ ပုခံုးတစ္ဘက္ ေဖာ္ထားေသာ ရဟန္းအသြင္သည္ လူအၾကည့္ခံရဆဲျဖစ္သည္။
သည္ေန႕ ဒီဇင္ဘာသံုးရက္ေဆာင္းက ဆြယ္တာတစ္ထည္ ၀တ္ဆင္ရန္ တြန္းအားေပးေနသည္။ သကၤန္းရံုထာ း သည္ျဖစ္ေစ၊ ရံုမထားသည္ျဖစ္ေစ ဆြယ္တာတစ္ထည္ကိုေတာ့ မျဖစ္မေန ၀တ္ဆင္ရေတာ့မည္။
ျပတင္းတံခါးကို ဖြင့္လိုက္၏၊ ေအာ္ ဘယ္ႏွစ္ၾကိမ္ေျမာက္မွန္း မသိေတာ့တဲ့ မိဂဒါ၀ုန္ေဆာင္း..........။
မိဂဒါ၀ုန္ေဆာင္းသည္ သူ႕အခန္းက်ဥ္းေလးထဲသို႕ ေဆာင့္တိုး၀င္လာကာ သူ႕ေစာင္ပါးပါးေလးကို လုၿခံဳေတာ့သည္။ သုိ႕ႏွင့္ ေနာက္ထပ္ေစာင္ပါးပါးေလးတစ္ထည္ မွ်ေပးလိုက္ရ၏။ ေအာ္ အလြန္ေအးတဲ့ ရာသီ အလြန္ခ်မ္းတဲ့ ရာသီေပပဲ ။ သို႕ေသာ္ ေမာင္တစ္ရြာမယ္တစ္ၿမိဳ႕ခြဲကာ ေလာကီစီးပြားရွာရင္း ေလာကုတၱရာပြား စီးေနၾကေသာ Bliss foundation ေမာင္ႏွံ၏ ဆြယ္တာ အေႏြးထည္ေလးတစ္ထည္က ဟိမ၀ႏၱာဆီးႏွင္းမ်ားကို ခုခံေပးပါလိမ့္မည္။ ထိုဆြယ္တာေလးသည္ ယခုႏွစ္အတြက္ မွတ္မွတ္ရရရွိလွေသာ ပရိကၡရာ တစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားသည္။
EMS အျမန္ေခ်ာပို႕စနစ္ျဖင့္ ေရာက္လာေသာ ထိုဆြယ္တာေလးသည္ မဇၥ်ိမေရာက္ရဟန္းတစ္ပါးအတြက္ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိလွေသာ အသံုးအေဆာင္ျဖစ္သြားသည္။ ေရႊျပည္ၾကီးမွာ ဆိုလ်င္ေတာ့ သူသည္ မည္မွ်ခ်မ္းခ်မ္း ဆြယ္တာအေႏြးထည္ကို ၀တ္ဆင္လိမ့္မည္မဟုတ္။ ႏွစ္ထပ္သကၤန္းၾကီး (သို႕မဟုတ္) သိုးေမႊးထူထူတစ္ထည္ကိုသာ လႊမ္းျခံဳထားမိေပမည္။
(၂)
ယခု သူေရာက္ရွိေနေသာ မဇၥ်ိမကေတာ့ သင္ယူေနရဆဲ ဘာသာရပ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ဗုဒၶေခတ္ဆီက မဇၥ်ိမ၏ အေျခခံရုပ္ပံုလႊာျဖစ္သည့္ ပုခံုးတစ္ဘက္ေဖာ္ထားေသာ ရဟန္းတစ္ပါး၏ အသြင္သည္ ယေန႕ေခတ္ မဇၥ်ိမသားတို႕အတြက္ အထူး အဆန္း ျဖစ္ေနျပန္ေလသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ဆီက ပုဂံၿမိဳ႕ျပကို ေရာက္လာသည့္ ဓမၼဒႆီဘြဲ႕ခံ ေရွးဦးသာသနာျပဳ ရွင္အရဟံကို ခုမွ ကိုယ္ခ်င္းစာသြားမိသည္။ ပုဂံသားတို႕သည္လည္း ရွင္အရဟံကို လူရိုင္းအသြင္မွတ္ထင္ခဲ့ၾကဖူးသည္ပဲ..။ ရွင္အရဟံ၏ အနစ္နာခံမႈေၾကာင့္ ယေန႕ေခတ္ ေရႊျပည္သားတို႕အျမင္တြင္ ရဟန္းအသြင္က အဆန္းထြင္ထားေသာ ပံုရိပ္မဟုတ္ၿပီ။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ နံနက္ခင္းဆြမ္းေတာ္ဗ်ိဳ႕အခိ်န္မ်ားဆီက ေၾကးစည္သံမ်ားကို သူၾကားေယာင္လာသည္။
မဇၥ်ိမကို ေရာက္ခါဦးဆီက ရဟန္းတစ္ပါးကို ေတြ႕ေလတိုင္း ၀ိုင္းအံုၾကည့္တတ္သည့္ စူးရဲေသာမ်က္လံုးမ်ားကို သူ သည္းခံရသည္။ ဗုဒၶဘာသာအျမစ္အငုတ္ကို ျပန္လည္ ေရေလာင္းေပါင္းသင္စ မဇၥ်ိမတြင္ ရဟန္းတစ္ပါး၏ ပံုရိပ္သည္ ပုဂံသားတို႕အလယ္ေရာက္ေနသည့္ ရွင္အရဟံ၏ ခႏၱီပါရမီ ဇာတ္၀င္ခန္း မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ဆာရီသင္တိုင္းကို စြဲၿမဲစြာ ၀တ္ဆင္ေလ့ရွိေသာ မဇၥ်ိမသူ အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ လြဲမွားခံရျခင္းကလည္း မ်က္ႏွာပူစရာေကာင္းသည္။ ဗုဒၶအရွင္၏ ေမြးရပ္ေျမျဖစ္သည့္ သက်တိုင္းျပည္ နီေပါလ္မွာပင္လွ်င္ သကၤန္း၏ အဓိပၸါယ္က ေပ်ာက္ဆံုးေနသည္။ ခတၱမႏၵဴျမိဳ႕ေတာ္ထဲ မိတ္ေဆြရဟန္းေတာ္တစ္ပါးႏွင့္ အတူ အမ်ိဳးသားသန္႕စင္ခန္းတစ္ခုကို အေရးေပၚ ၀င္ေရာက္ၾကေသာအခါ Are you Gents or Ladies? ဟု ေလာေလာေမးလိုက္ေသာ လံုျခံဳေရး၀န္ထမ္း၏ အသံကို ခါးသြားသည္။ း)..။
(၃)
ထို႕ထက္အလြန္ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မွန္သမွ်ကို ဇာတ္နိမ့္မ်ား ဟု ရႈျမင္လိုျခင္းမ်ိဳးလည္း ရွိေနတတ္ေသးသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့သည့္ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦး ပထမဆံုး တရားေရး၀န္ၾကီး ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာသည္ ဇာတ္နိမ့္ေခါင္း ေဆာင္ၾကီးျဖစ္သည္။ မဇၥ်ိမေဒသ၏ ဇာတ္ခြဲျခားမႈ စနစ္ကို ကိုယ္တိုင္ခါးသည္းစြာ ခံစားခဲ့ရသည့္အတြက္ ဘ၀တူဇာတ္နိမ့္မ်ား၏ လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ လြတ္ေျမာက္မႈအေရးကိုလည္း စာနာစြာ လူပီသစြာေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ဘာသာတရားမ်ားစြာကို ေလ့လာခဲ့သည္။
၁၉၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာသည္ ငါးသိန္းမွ်ေသာ ဇာတ္နိမ့္မ်ားကို ဦးေဆာင္ကာ ဟိႏၵဴဘာသာမွ ခြဲထြက္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္အျဖစ္ကို ခံယူခဲ့သည္။ ဂုဏ္ယူဖြယ္ေကာင္းသည္က ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာကို သရဏဂံုခ်ီးျမွင့္ကာ ဥပါသကာအျဖစ္ခံယူေစခဲ့သူက ျမန္မာႏြယ္ဖြား ရခိုင္တိုင္းရင္းသား ကုသိနာရံု ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး စျႏၵမဏိအရွင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အမ္ေဘဒကာဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏ ဘာသာေရး လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားသည္ ျမန္မာ့အရိပ္အေငြ႕ယွက္သန္းေနဟန္ရွိသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း၊ မဟာရ႒ျပည္နယ္၊ နာဂပူရ္ၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ထိုဗုဒၶဘာသာခံယူပြဲၾကီးသည္ သမိုင္း၀င္ခဲ့သလို အမ္ေဘဒကာဗုဒၶဘာသာ ဟူေသာ ေ၀ါဟာရတစ္ရပ္ကိုလည္း ေမြးဖြားေပးခဲ့သည္။ ေဒါက္တာ အမ္ေဘဒကာကိုလည္း ေခတ္သစ္ဘုရားေလာင္း (Modern Bodhisatva) ဟု အေလးအျမတ္ျပဳၾကသည္။ အေနာက္တိုင္း၀တ္စံုကို သပ္ရပ္စြာ ၀တ္ဆင္၊ မ်က္မွန္ထူထူကို တပ္၊ အေျခခံဥပေဒစာအုပ္ၾကီးကို လက္၀ဲလက္ျဖင့္ ရင္မွာပိုက္၍ လက္က်္ာလက္ျဖင့္ လမ္းစစ္လမ္းမွန္ကို ညႊန္ေနသည့္ဟန္ ေဒါက္တာ အမ္ေဘဒကာရုပ္တုမ်ားကို မဟတၱမဂႏၶီၾကီးႏွင့္ အၿပိဳင္ ထုဆစ္ကိုးကြယ္ၾကသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာ္အလံတြင္ ဓမၼစၾကာစက္၀ိုင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္တံဆိပ္တြင္ အေသာကရုပ္တုအမွတ္သားကို ျမင္ေတြ႕ရျခင္းက ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာ၏ အေတြးပံုရိပ္ဟု မွတ္သားရဖူးသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာ္အလံ သို႕မဟုတ္ အေသာကတံဆိပ္ေတာ္ကို ျမင္ရတုိင္း ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္ကို ပြားမ်ားခြင့္ရေအာင္ ဖန္တီးထားသည့္ႏွယ္ ေက်းဇူးမ်ားလွသည္။ ယေန႕ေခတ္တြင္ အမ္ေဘဒကာဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေျခာက္သန္း အထက္မွာ ရွိေနၿပီ ဟု စစ္တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။
အိႏၵိယႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းျပည္နယ္မ်ားတြင္ ေန႕စဥ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဦးေရသည္ တိုးတက္ လ်က္ရွိသည္။ သုိ႕ေသာ္ ဇာတ္နိမ့္မ်ားက ျဖစ္လာသည့္ဗုဒၶဘာသာ၀င္က အမ်ားစုျဖစ္၍ ဇာတ္ျမင့္ဆိုသူ ေဒသခံဟိႏၵဴမ်ားက ႏွာေခါင္းရႈံ႕ခ်င္သည္။ မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ ဇာတ္နိမ့္မ်ားက ပညာတတ္ေအာင္ သင္ယူကာ ထိပ္တန္းေနရာသို႕ ေရာက္ေအာင္ ၾကိဳးစားလာၾကသည္က အားတက္ဖြယ္ရာျဖစ္သည္။ ယခု သူေနထိုင္လ်က္ရွိေသာ ယူပီျပည္နယ္၏ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္(Chief Minister) ကိုယ္တိုင္ သည္ပင္ မာယာ၀တီအမည္ရွိ ဇာတ္နိမ့္ေခါင္းေဆာင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးျဖစ္ေနသည္။
ေငြေၾကခ်မ္းသာသူမ်ား၊ အစိုးရအရာရွိၾကီးမ်ား၊ ပါေမာကၡၾကီးမ်ားစသည့္ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ားက အမ္ေဘဒကာလမ္းညႊန္ခဲ့ သည့္အတိုင္း ဇာတ္နိမ့္ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ဆက္လက္ဥိီးေဆာင္ကာ စနစ္တက်စုဖြဲ႕ၾက၊ ပညာေပးၾကသည့္အတြက္ ယဥ္ေက်းပ်ဴငွါ၊ ရိုးက်ိဳးသိမ္ေမြ႕ၾကေသာ အမ္ေဘဒကာ ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ားကို သူကိုယ္တိုင္လည္း ေတြ႕ၾကံဳဆက္ဆံဖူးသည္။ ၀ႏၵာမိ ဘေႏၱ (ရွိခိုးပါ၏ ဘုရား) ဟူေသာ သံၿပိဳင္ႏႈတ္ဆက္သံမ်ားကို ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ ၾကားရတတ္သည္။
အားပ်က္ဖြယ္ရာေကာင္းသည္က ဇာတ္နိမ့္ရဟန္းအခ်ိဳ႕ျဖစ္သည္။ ဆိုဆံုးမမည့္ ဥပဇၥ်ာယ္လည္း မရွိ၊ သြန္သင္ျပ
မည့္ နိသ်ည္းဆရာလည္း မရွိ၊ သိမ္လည္း မ၀င္ဘဲ ကိုယ္တိုင္သကၤန္းေကာက္ပတ္ထားသည့္ ရဟန္း (Self-Styled Monk) မ်ိဳးျဖစ္ေနသည္။ ဘိုသီဘတ္သီႏိုင္လွေသာ သကၤန္းကို ျဖစ္ကတတ္ဆန္း၀တ္ဆင္ကာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဘုရားဖူးအမ်ားစု၏ သဒၶါကို ျခစ္ျခဳတ္ဖို႕ ဗုဒၶဂယာလို ေနရာမ်ိဳးတြင္ ဖုန္းေတာင္းယာစကာမ်ား သဖြယ္ စုၿပံဳတိုးေနသည္ကို ေတြ႕ရတတ္သည္က ဘာသာျခားတို႕မ်က္လံုး၀ယ္ အျမင္ငယ္ဖြယ္ရာျဖစ္ေနသည္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ရဟန္းဆိုသည္မွာ ေတာင္းရျခင္းသေဘာကို မလြန္ဆန္ႏိုင္.... သို႕ေသာ္ ျမတ္ေသာ ေတာင္းျခင္းျဖင့္သာ (အရိယာယ ဘိကၡနာယ)..။
ပညာလည္း တတ္၊ အက်င့္သိကၡာျဖည့္ဆည္းမႈလည္း ရွိေသာ ေဒသခံအိႏၵိယရဟန္းေတာ္မ်ားစြာ ရွိေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဇာတ္နိမ့္ရဟန္းအခ်ိဳ႕၏ အမည္းစက္က ပြင့္သစ္စအိႏၵိယသံဃာထုတစ္ရပ္လံုး၏ အျဖဴစေပၚတြင္ စြန္းထင္းေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုမွကူးစက္ကာ သူတို႕လို မဇၥ်ိမေရာက္တိုင္း တစ္ပါးသား ရဟန္းမ်ားကိုလည္း ေရာေထြးရႈျမင္ျခင္းျဖစ္ႏိုင္သည္။
သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အျမင္မငယ္ေစရန္ ေနထိုင္သြားလာနည္း၊ ၀တ္ရံုနည္းက အစ အလွဴခံနည္းအထိ သိကၡာပုဒ္ျဖင့္ သြန္သင္ပညတ္ခဲ့သည့္ ဗုဒၶအရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္က ထင္းကနဲ ေပၚလာသည္။
(၄)
ၿမိဳ႕ထဲရြာထဲသို႕ စနစ္တက်သကၤန္း၀တ္ရံုကာ ၀င္ေရာက္ရန္ သိကၡာပုဒ္ပညတ္ခဲ့သည့္ ဗုဒၶအရွင္၏ ၀ိနည္းတရားကို သူ နားလည္လာသည္ႏွင့္အမွ် တိဘက္တကၠသိုလ္ဆရာဘ၀တြင္ တတ္ႏိုင္သမွ် သကၤန္းကို ၀တ္ရံုကာ ၾကြခဲ့သည္။ ပူျပင္းေသာ ဗာရာဏသီေႏြကႏၱာၾကီးထဲမွာပင္ သကၤန္းရံုၾကီးတဖားဖားႏွင့္ ေထရ၀ါဒရဟန္းတစ္ပါးအျဖစ္ သူ ရွိေနတတ္သည္။ သကၤန္းကို စနစ္တက်၀တ္ရံုထားလွ်င္ ''ဘေႏၱဂ်ီး နမာစေတး" ဟူေသာ ဂါရ၀ျပဳႏႈတ္ဆက္သံမ်ားကို ၾကားရတတ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ေက်ာင္းေနာက္က်၍ ခပ္သုတ္သုတ္ထ သြားရသည့္အခ်ိန္မ်ိဳးမွာေတာ့ သကၤန္းေရာင္လက္ရွည္အက်ႌတစ္ထည္ကို ၀တ္ဆင္သြားရ သည္။ ပုခံုးတစ္ဘက္ ေဖာ္ထားေသာ ရဟန္းအသြင္သည္ လူအၾကည့္ခံရဆဲျဖစ္သည္။
သည္ေန႕ ဒီဇင္ဘာသံုးရက္ေဆာင္းက ဆြယ္တာတစ္ထည္ ၀တ္ဆင္ရန္ တြန္းအားေပးေနသည္။ သကၤန္းရံုထာ း သည္ျဖစ္ေစ၊ ရံုမထားသည္ျဖစ္ေစ ဆြယ္တာတစ္ထည္ကိုေတာ့ မျဖစ္မေန ၀တ္ဆင္ရေတာ့မည္။
ျပတင္းတံခါးကို ဖြင့္လိုက္၏၊ ေအာ္ ဘယ္ႏွစ္ၾကိမ္ေျမာက္မွန္း မသိေတာ့တဲ့ မိဂဒါ၀ုန္ေဆာင္း..........။
ဓမၼဂဂၤါ
(၃-၁၂-၂၀၁၀)
(၃-၁၂-၂၀၁၀)
No comments:
Post a Comment