၁-က
သိပၸံ နည္းပညာေတြက ေမွာ္ဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ႀကိမ္လံုးလို ကမၻာႀကီးကို ခ်ံဳ႕ပစ္လိုက္ပါတယ္။ ကမၻာၾကီးက ရြာေလးတစ္ရြာ ျဖစ္သြားတဲ့အခါ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း ဆိုတဲ့အသံေတြက ပဲ့တင္ထပ္ က်ယ္ေလာင္လာခဲ့ ပါေတာ့တယ္။ အေရွ႕အေနာက္ ယဥ္ေက်းမႈ စီးျပန္႔ႏႈံးကလည္း မ်က္စိမွိတ္ခ်ိန္ လက္ဖ်စ္တီးခ်ိန္ေတာင္ မရ လိုက္ပါဘူး။ ကမၻာတစ္ျခမ္းက မ်က္ႏွာက ကမၻာတစ္ျခမ္းမွာ ဘြားကနဲ ေပၚလာ၊ ကမၻာတစ္ျခမ္းက အသံက ကမၻာတစ္ျခမ္းမွာ ၀ုန္းကနဲ ေပါက္ကြဲ။ သြားၾက လာၾက ေလ့လာၾက လည္ပတ္ၾက စီးပြားကူးသန္းၾကနဲ႔ ပြဲေစ်းခင္းေလး ျဖစ္ေနတဲ့ ကမၻာေျမ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲမွာ ကမၻာ့စီတီဇင္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး မလြဲမေသြ ခလုတ္တိုက္ၾက ဆက္ဆံၾကရပါၿပီ။ ၿပံဳးျပရံုနဲ႔ လံုေလာက္ရင္ ျပံဳးျပ၊ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္သင့္ရင္လည္း ႏႈတ္ဆက္လို႔၊ မျဖစ္မေန စကားေျပာရမယ္ ဆိုရင္လည္း ေျပာၾကရံုပဲေပါ့။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမိ်ဳးနဲ႔ အတူ အလ်ဥ္ျဖစ္ေနတဲ့ ရာစုသစ္ စီးေၾကာင္းထဲမွာ ကိုယ္က ေရေသအျဖစ္ က်န္မေနခဲ့ဖို႕ အေရးၾကီးလွပါတယ္။ ပင္လယ္ဆီ အေရာက္သြားမလား၊ ႏြံျဖစ္ၿပီး နစ္ေနခဲ့မလား။
၁-ခ
ေဒသ ယဥ္ေက်းမႈ ဘာသာစကာားနဲ႔ အေတြးအေခၚ ေတြကို အေရာင္အေသြး ကြဲျပားစြာ ၀တ္ဆင္ထားတဲ့ လူအခ်င္းခ်င္း ထိပ္တိုက္ ေတြ႔ဆံုၾကတဲ့အခါ ကုိယ့္ရင္ဘတ္မွာ သတိမီးပြိဳင့္ေလး တပ္ဆင္ထားဖို႔ လိုအပ္ လာပါလိမ့္မယ္။ နီရင္ရပ္၊ ၀ါရင္ၾကည့္၊ စိမ္းရင္ေတာ့ သြားေပါ့ေလ။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ တစ္စံုတစ္ခု လြဲေခ်ာ္ခဲ့ၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ ပဋိပကၡနဲ႔ တြန္းတိုက္မႈေတြ ၀ိေရာဓိနဲ႔ ျငင္းခုန္ ရန္လိုမႈေတြဟာ မၿငိမ္းသတ္ႏိုင္တဲ့ မီးေတာက္ မီးလွ်ံမ်ား ပမာ ေလာင္ၿမိဳက္ ၾကေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ရပ္တည္မႈနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္က အသိအမွတ္ ျပဳတတ္ဖို႔၊ ေလးစားတတ္ဖို႔၊ ေဖးမတတ္ဖို႔ ပညာ၊ လူမႈဆက္ဆံေရး နည္းနာ (Etiquette)ေတြဟာ အဓိက အခန္းက႑အျဖစ္ ပါ၀င္လာၾကရပါၿပီ။
၁-ဂ
လူမႈနီတိက်မ္းနဲ႔ ပညာ အဆိုအမိန္႔ေတြ ဘယ္လိုပဲ ဖတ္ဖတ္၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေလ့လာ ေလ့လာ၊ တကယ္ လက္ေတြ႔ က်င့္သံုးမွသာ ထိေရာက္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ကံဆိုးလွစြာ တစ္ခါတစ္ရံမွာေတာ့ မထင္မွတ္ပဲ သတိ လြတ္က်သြားလို႔ ျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ ဆက္ဆံေရး အၾကိတ္ အဖုေလး တစ္ခုအတြက္ နားလည္မႈ လြဲမွားျခင္းနဲ႔အတူ အႏိႈင္းဆမဲ့ ဆံုးရႈံးမႈေတြ အံုက်င္းဖြဲ႔ ၀င္ေရာက္လာ တတ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္လည္း ဆံုးရႈံးခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ တစ္သက္လံုး ေမြးလာတဲ့ ၾကက္ကိုလည္း တစ္မနက္တည္းနဲ႔ ရိုက္သတ္ခဲ့ၾက ဖူးပါတယ္။ စကားတစ္ခြန္း၊ အမူအရာ တစ္ခ်က္နဲ႔လည္း နာလည္မႈ ကမ္းပါးေတြ ၿပိဳက်ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ရင္းႏွီး ကြ်မ္း၀င္ဖူးသူတို႔ရဲ႕ သူစိမ္းဆန္တဲ့ အသြင္အျပင္ေတြ ၾကားမွာ ေခ်ာက္ျခားစြာ ရွက္ရြံ႕ နာက်င္ခဲ့ၾက ဖူးပါတယ္။ တကယ္ပါပဲ လူမႈဆက္ဆံေရး ပညာဟာ လူတိုင္းလူတိုင္း ေန႔စဥ္ ေျဖဆိုေနၾကရၿပီး အမွတ္ေကာင္းေကာင္း ရဖို႔လည္း မေသခ်ာတဲ့ ဘာသာရပ္ တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေျဖေတာ့ ေျဖေနၾကရ ဦးမွာပါပဲ။
၂-က
ပိဋကတ္ ျပတင္းေပါက္ကေန ျဖတ္ကနဲ လွမ္းၿပီး ဖူးျမင္လိုက္ရတဲ့ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ လူမႈဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္း ကေတာ့ ၾကည္ညိဳ ေလးျမတ္ဖြယ္၊ ၾကည္ႏူး အံၾသဖြယ္ ေကာင္းစြာ ရင္ကို ထိရွခဲ့ပါတယ္။ လွိဳက္လွဲပ်ဴငွါ ရွိလွတဲ့ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ ဆက္ဆံေရး နည္းနာမ်ားက ဗုဒၶနဲ႔ ေတြ႔ဆံုဖူးသူတိုင္းရဲ႕ ရင္ထဲမွာ မွတ္မွတ္ရရ စြဲထင္ စိမ့္က်န္ရစ္ေနခဲ့ သလို ႏႈတ္ကလည္း တဖြဖြ၊ စိတ္ကလည္း တသသ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ သူတို႔ရင္ထဲက ပဲ့တင္ လွ်ံေ၀က်လာတဲ့ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ လူမႈေရးဆိုင္ရာ ဘုန္းေတာ္ ဘြဲ႔မ်ားစြာထဲမွာ ဧဟိသြာဂတ ၀ါဒီ ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားလံုးက ရိုးရွင္း လွပသေလာက္ နက္ရႈိင္း က်ုယ္၀န္းတဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ေဖာ္ေဆာင္ ေနပါတယ္။ လွည့္ျဖား ေသြးေဆာင္မႈမွာ အာ၀႗နီမာယာ အတတ္တစ္မ်ိဳးကို အသံုးျပဳသူအျဖစ္ ၿပိဳင္ဘက္ မိစၦာတို႔ရဲ႕ စြပ္စြဲတိုက္ခိုက္မႈနဲ႔ အထင္လြဲမွားေအာင္ ၀ါဒျဖန္႔မႈကို ခံယူေတာ္ မူခဲ့ရရွာေသးတဲ့ အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ခမ္းနားတဲ့ အၿပံဳးေတာ္မွာ မဟာ ကရုဏာဓါတ္နဲ႔အတူ ေတာက္ပ သန္႔စင္ေနတဲ့ ရိုးသားမႈမ်ားသာ လင္းလက္ သီးပြင့္ခဲ့ေၾကာင္း အဲဒီ ပါဠိစကားလံုးေလးက ေခတ္အဆက္ဆက္ သက္ေသ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္က မိတၱဗလဋီကာမွာ မာယာ တစ္စြန္းတစ္စ မပါ၀င္ခဲ့ေၾကာင္း ေသခ်ာခဲ့ပါတယ္။
၂-ခ
အားလံုးသည္ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာသည္ အားလံုးအတြက္ ျဖစ္သည္တဲ့။ လူမ်ိဳး အသီးသီးရဲ႕ ဓေလ့ ထံုးစံတိုင္းမွာ ႏႈတ္ဆက္ျခင္းဟာ ယဥ္ေက်းေသာ အမူအရာ အျဖစ္ လက္ခံထားၾကပါတယ္။ ႏႈတ္ဆက္ပံု အျခင္းအရာ စကားေတြကိုလည္း ၾကြယ္၀စြာ ပိုင္ဆိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ တံခါးခ်ပ္ေတြဟာ လူတိုင္းအတြက္ ပြင့္ခဲ့တာမွ ဟုတ္ပါရဲ႕လား။
ဗုဒၶ အရွင္ကေတာ့ ကမၻာေျမရဲ႕ နံရံအားလံုးအတြက္ ဧဟိသြာဂတံ ဆိုတဲ့ ႏႈတ္ခြန္းဆက္ တံခါးခ်ပ္ကို ဖြင့္လို႔ သစၥာ ေညာင္ရိပ္ေအာက္မွာ သႏၱိသုခ ေရခ်မ္းစင္ တည္ထားခဲ့ပါၿပီ။ လူတန္းစား အလႊာအသီးသီး၊ ျပႆနာအဖံုဖံု၊ အေၾကာင္းအရာ အသြယ္သြယ္၊ ပုံသ႑ာန္ အမိ်ဳးမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္လာသူတိုင္း အတြက္ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ ႏႈတ္ေတာ္က ႏုညံ့သိမ္ေမြ႔စြာ စီးဆင္းလာတဲ့ တစ္ခြန္းတည္းေသာ ႏႈတ္ဆက္စကား ကေတာ့ ‘’ဧဟိ သြာဂတံ‘’ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဧဟိ-လာပါ၊ သြာဂတံ-ေကာင္းေသာ လာျခင္းပါပဲ တဲ့။ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ အသံေတာ္ကို အာရံုညြတ္ၿပီး တစ္ေခါက္ေလာက္ နားေထာင္ ၾကည္ညိဳ ၾကည့္လိုက္ပါ။ အေနာက္တိုင္း ဓေလ့နဲ႔ ရင္းႏွီး ကြ်မ္း၀င္သူတစ္ေယာက္ ဆိုရင္ေတာ့ “Come, you are welcome.’’ လို႔မ်ား ၾကားရေလမလား။ ဘယ္ေလာက္မ်ား ေအးျမ ၿငိမ္းခ်မ္းလိုက္ပါသလဲ။ ေနပူၾကဲၾကဲ ေခြ်းၿပိဳက္ၿပိဳက္က် ဖုန္းဆိုးေတာ ခရီးမွာ ေညာင္ရိပ္နဲ႔ ေရခ်မ္းစင္ကို ေတြ႔လိုက္ရသလိုမ်ိဳး မခိုနားမီက အေမာေျပ ေအးျမေစႏွင့္မယ့္ ႏွစ္လိုဖြယ္ရာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေလး တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အလြန္ ယဥ္ေက်းပါတယ္ ဆိုတဲ့ အေနာက္တိုင္းသား ေတြရဲ႕ ႏႈတ္ဆက္စကားဟာ ဧဟိသြာဂတံက ဆင္းသက္လာျခင္းပဲ ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။
၂-ဂ
ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် တနည္းနည္းနဲ႔ ဆက္စပ္ ႏႊယ္ယွက္ေနၾကရတဲ့ လူေတြထဲမွာ တစ္ခ်ိဳ႕က မိ္မိတို႔ရဲ႕ ထြန္းကား ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ လက္ရွိဘ၀ကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီး ဆက္ဆံေစခ်င္ ၾကပါတယ္။ တစ္ခိ်ဳ႕ကေတာ့ မိမိတို႔ရဲ႕ ပါးလွ်က်ရႈံးေနတဲ့ လက္ရွိဘ၀ကို ေမ့ေပ်ာက္ လႊဲဖယ္ၿပီး ဆက္ဆံ ေစခ်င္ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကို မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး ျမင့္မားသူကို မုဒိတာ မပြားႏိုင္ဘူး၊ နိမ့္ပါးသူကို ကရုဏာ မထားနိုင္ဘူး ဆိုရင္ျဖင့္ ကိုယ့္ထက္ သာသူကို ျမင္တုိင္း မနာလိုမႈ၊ ကိုယ့္ေအာက္ နိမ့္ပါးသူကို ေတြ႔တိုင္း ၀န္တိုမႈ အကုသိုလ္ တရားေတြရဲ႕ လႈိက္စားမႈကို ခံစားၾကရမွာ အမွန္ပါပဲ။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ အတုအေယာင္ ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္ထဲမွာ မလတ္ဆတ္တဲ့ အၿပံဳးေတြကို ဖန္တီး က်င္လည္ရင္း ကိုယ္လည္း မခ်မ္းသာ၊ သူလည္း မၾကည္ျဖဴ ျဖစ္ၾက ရပါေတာ့တယ္။
ဗုဒၶ အရွင္ျမတ္ကေတာ့ ကရုဏာ၊ မုဒိတာေတြ ထံုမႊမ္းထားတဲ့ ဧဟိ သြာဂတံ ေမတၱာေရ စစ္စစ္ တစ္ခြက္ လူတိုင္းအတြက္ အက်ံဳး၀င္ေစေတာ္ မူခဲ့ပါတယ္။ လူတိုင္းရဲ႕ ရပ္တည္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီး လူတိုင္းရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကို ျမွင့္တင္ ေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဧဟိ သြာဂတံ ဆိုတဲ့ စကားေတာ္ တစ္ခြန္းဟာ ဧကရာဇ္ ဘုရင္တစ္ပါးရဲ႕ ၀င့္ၾကြားမႈကို ခိုင္မာ တည္ၾကည္ ေစခဲ့ပါတယ္။ သူဖုန္းစား တစ္ေယာက္ရဲ႕ သိမ္ငယ္မႈကို ပ်ယ္လြင့္ ေမ့ေပ်ာက္ ေစခဲ့ပါတယ္။ သူၾကြယ္တစ္ဦးရဲ႕ သဒၶါတရားကို တိုးပြား ျမင့္တက္ ေစခဲ့ပါတယ္။ ပညာရွင္ တစ္ဆူရဲ႕ ေထာင္လႊားမႈကို သိမ္ေမြ႔ မွ်တေစခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶအရွင္ျမတ္ရဲ႕ ျဗဟၼစိုရ္ ျဖန္႔ခင္းထားတဲ့ ဧဟိ သြာဂတံ လမ္းမွာ ပေသနဒီေကာသလ၊ ဗိမၺိသာရတို႔လို တိုင္းၾကီး ျပည္ၾကီးရွင္ ဘုရင္မင္းျမတ္ေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ ကု႒ႏူနာ စြဲကပ္ေနတဲ့ သုပၸဗုဒၶတို႔လို အိမ္ေျခယာမဲ့ေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ အနာထပိ႑ိက၊ ေဇာတိကတို႔လို ကုေဋၾကြယ္ သူေဌးၾကီးေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ ေပါကၡရသာတိ၊ ျဗဟၼာယုနဲ႔ ကူဋဒႏၱတို႔လို ပညာရွင္ ပါေမာကၡ ပါရဂူႀကီးေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ ဗုဒၶေခတ္ အိႏၵိယျပည္ၾကီးဟာ လာျခင္း ေကာင္းသူတို႔ရဲ႕ သာသနာ့ အေရာင္၊ ဓမၼအသံ၊ သစၥာအသိေတြ ေတာက္ပ လင္းလက္၊ ပ်ံ႕လြင့္စည္ေ၀၊ ေအးျမၿငိမ္းခ်မ္းရာ ေဒသၾကီး တစ္ခုအျဖစ္ ေမာ္ကြန္းေရးထိုး ႏိုင္ခဲ့ပါ ေတာ့တယ္။
၃-က
လူသား တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ကူးလူး ဆက္သြယ္မႈမွာ ယုံၾကည္ ကိုးစားမႈ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္၊ ရင္းႏွီး ကြ်မ္း၀င္မႈနဲ႔ အျခားေသာ အရာေတြမ်ားစြာ ပါ၀င္ေနခဲ့ၾက ပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္က လူတစ္ေယာက္ ဆီကို သြားတယ္ လာတယ္ဆိုတာ အေၾကာင္းမဲ့ သက္သက္ ျဖစ္ေပၚခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္ေပဘူး။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္ဆီ ေရာက္လာသူ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ရင္ထဲမွာ ဘယ္လိုဆႏၵနဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ စိမ့္ယို ေပ်ာ္၀င္ေနခဲ့ၾက သလဲ။ အလြမ္းေတြလား၊ အေပ်ာ္ေတြလား၊ ေလာကဓံ အခက္အခဲေတြလား။
တကယ္ပါ လူဆိုတာ ေ၀ဒနကၡႏၶာရဲ႕ တြန္းအားနဲ႔ အလြမ္းေတြကို မွ်ေ၀ခ်င္ပါတယ္။ အေပ်ာ္ေတြကို ကူးစက္ေစခ်င္ ပါတယ္။ အခက္အခဲေတြကို ရင္ဖြင့္ခ်င္ ပါတယ္။ အဲဒီအလြမ္း အဲဒီအေပ်ာ္ အဲဒီအခက္အခဲ ေတြကိုမွ မ်က္ကြယ္ျပဳ လစ္လ်ဴရႈခဲ့မိၾက ေလသလား။ အဲဒီအလြမ္း အဲဒီအေပ်ာ္ အဲဒီအခက္အခဲ ေတြကိုပဲ နားလည္ စာနာမႈနဲ႔အတူ ေႏြးေထြးစြာ သိမ္းပိုက္မိခဲ့ၾက ပါေလစ။ လူတစ္ဦးက လူတစ္ဦးကို အသိအမွတ္ျပဳတယ္ ဆိုတာ အသိအမွတ္ျပဳ ခံရသူရဲ႕ ဘ၀ခြန္အားကို အရွိန္ ျမွင့္ေပးလိုက္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခုေတာ့ သတိတရ လြမ္းစိတ္နဲ႔ လာခဲ့တယ္၊ တင္းမာ စိမ္းျပတ္တဲ့ အၾကည့္ေတြကိုပဲ ရင္ဆိုင္လိုက္ ရတယ္။ ေမတၱာ ေစတနာ တနင့္တပိုးနဲ႔ ကံေကာင္းျခင္း ယူေဆာင္ လာခဲ့တယ္၊ အေရးမထားျခင္းက ေစာင့္ၾကိဳေနခဲ့တယ္။ အမွားေတြကို တည့္မတ္ေပးဖို႔ လာခဲ့တယ္၊ နားလည္မႈ လြဲမွားျခင္းကိုပဲ ရိတ္သိမ္းလိုက္ရတယ္။ အခက္အခဲ ေတြကို ဖြင့္ဟဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အျပည့္နဲ႔ လာခဲ့တယ္၊ ျဖစ္နိုင္ပါလ်က္နဲ႔ ျငင္းပယ္ ခံလိုက္ရတယ္ (ဒါမွ မဟုတ္ရင္လည္း) ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ မေျပာရက္တဲ့ စကားေတြကို ကိုယ္တိုင္ နားေထာင္ရဲမွ မျဖစ္စေလာက္ အကူအညီေလး တစ္ခုနဲ႔ ပစ္ေပါက္ျခင္း ခံလိုက္ရတယ္။
“ဒီကေတာ့ လြမ္းလိုက္ရတာ၊” “ဒီမွာေတာ့ ေစတနာေတြ ထားလိုက္ရတာ၊” “သူမို႔ ဒီလို ေျပာရက္တယ္၊” ဆိုတဲ့ အေတြးေတြက ရင္ကို လႈိက္စား ဖဲ့ေခြ်ခဲ့ၾက ဖူးပါၿပီ။ ဒီလိုနဲ႔ အတံု႔အလွည့္ စက္၀ိုင္းထဲ သူကအလွည့္ ကိုယ္က အတုံ႔၊ ကိုယ္က အလွည့္ သူက အတံု႔ ရုပ္ဆိုးလြန္းစြာ လည္ပတ္ ေနၾကရ ပါေတာ့တယ္။ တစ္ဦးက တစ္ဦးဆီ သြားဖို႔ ေျခလွမ္းေတြ ဆြံ႔အခဲ့ၾက ပါေတာ့တယ္။ “လူသာ လာပါ ျပႆနာ ေခၚမလာပါနဲ႔” “ကြ်ႏု္ပ္ ဒုကၡေရာက္စဥ္ သင္ ဘာကူညီဖူးသလဲ” အဲလိုမ်ိဳး ဆိုင္းဘုတ္ေတြကို ဘယ္ေလာက္ၾကာေအာင္ မသိဆိုး၀ါးစြာ ခ်ိတ္ဆြဲခဲ့ၾက ၿပီးၿပီလဲ၊ အဲဒီဆိုင္းဘုတ္ေတြ ေရွ႕ကေန ဘယ္ႏွစ္ႀကိမ္ ရွက္ရြံ႕ေၾကကြဲစြာ လွည့္ျပန္ခဲ့ၾက ၿပီးၿပီလဲ။
၃-ခ
ဗုဒၶအရွင္ျမတ္ဟာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ကမၻာေလာကၾကီး အတြက္ လာျခင္းေကာင္းေသာ အရွင္သုဂတ ျဖစ္သလို အရွင္ျမတ္ထံပါး အေၾကာင္း အမိ်ဳးမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္လာသူတိုင္း ကိုလည္း လာျခင္းေကာင္းသူ သြာဂတ ေတြ ျဖစ္ေစလိုတဲ့ ဆႏၵေတာ္သာ အမွန္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေလာကဓံ အပ်က္အစီးေတြ ဒုကၡပင္လယ္ ေ၀ၿပီး အရူးမတစ္ ေယာက္လို ၀ုိင္းပယ္ ဟားတိုက္ျခင္း ခံေနရရွာတဲ့ ပဋာစရာ (ပဋာစာရီ) ကို နားလည္ စာနာစြာ သြာဂတျဖစ္ေစ ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္မႈနဲ႔ အတူ ေမးခြန္း ျပႆနာေတြ ေလးလံစြာ ထမ္းပိုးလာခဲ့တဲ့ သုဘဒၵကိုလည္း ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ဖို႔ နာရီပိုင္းသာ လိုေတာ့တဲ့ ေနာက္ဆံုး အခ်ိန္မွာေတာင္ မဟာ ကရုဏာၾကီးစြာ သြာဂတ ျဖစ္ေစေတာ္ မူခဲ့ပါေသးတယ္။ ယုတ္စြအဆံုး အစြယ္ေငါေငါမွာ ရန္လိုမႈေတြ တပ္ဆင္ၿပီး ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ကို ထိုးသတ္ နင္းေျခဖို႔ ေျပး၀င္လာတဲ့ နာဠာဂီရိလို အဟိတ္ တိရိစၦာန္ကိုေတာင္ ခႏၱီေမတၱာ ၾကီးမားစြာ သြာဂတ ျဖစ္ေစေတာ္ မူခဲ့ပါေလရဲ႕။
(လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လက ထင္ပါတယ္။ အပၸမာဒ မဂၢဇင္းမွာ ေရးျဖစ္ခဲ့တ~ဲ့ စာပါ။ မဂၢဇင္းလက္ခံ မရွိေတာ့လို႔ ျပန္ေတြ႔ရတဲ့ ေကာ္ပီ စာရြက္ၾကမ္းေလး ကိုပဲ ျပန္တင္မိတာပါ။ ကံဆိုးခ်င္ ေတာ့ ေနာက္ဆံုး နိဂံုးစာရြက္က ေပ်ာက္ရွ သြားပါၿပီ။ မဂၢဇင္း ျပန္ေတြ႔ရင္ေတာ့ နိဂံုးေလးနဲ႔ဆိုရင္ ပိုလွသြားမ လားပဲ၊)
သိပၸံ နည္းပညာေတြက ေမွာ္ဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ႀကိမ္လံုးလို ကမၻာႀကီးကို ခ်ံဳ႕ပစ္လိုက္ပါတယ္။ ကမၻာၾကီးက ရြာေလးတစ္ရြာ ျဖစ္သြားတဲ့အခါ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း ဆိုတဲ့အသံေတြက ပဲ့တင္ထပ္ က်ယ္ေလာင္လာခဲ့ ပါေတာ့တယ္။ အေရွ႕အေနာက္ ယဥ္ေက်းမႈ စီးျပန္႔ႏႈံးကလည္း မ်က္စိမွိတ္ခ်ိန္ လက္ဖ်စ္တီးခ်ိန္ေတာင္ မရ လိုက္ပါဘူး။ ကမၻာတစ္ျခမ္းက မ်က္ႏွာက ကမၻာတစ္ျခမ္းမွာ ဘြားကနဲ ေပၚလာ၊ ကမၻာတစ္ျခမ္းက အသံက ကမၻာတစ္ျခမ္းမွာ ၀ုန္းကနဲ ေပါက္ကြဲ။ သြားၾက လာၾက ေလ့လာၾက လည္ပတ္ၾက စီးပြားကူးသန္းၾကနဲ႔ ပြဲေစ်းခင္းေလး ျဖစ္ေနတဲ့ ကမၻာေျမ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲမွာ ကမၻာ့စီတီဇင္ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး မလြဲမေသြ ခလုတ္တိုက္ၾက ဆက္ဆံၾကရပါၿပီ။ ၿပံဳးျပရံုနဲ႔ လံုေလာက္ရင္ ျပံဳးျပ၊ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္သင့္ရင္လည္း ႏႈတ္ဆက္လို႔၊ မျဖစ္မေန စကားေျပာရမယ္ ဆိုရင္လည္း ေျပာၾကရံုပဲေပါ့။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမိ်ဳးနဲ႔ အတူ အလ်ဥ္ျဖစ္ေနတဲ့ ရာစုသစ္ စီးေၾကာင္းထဲမွာ ကိုယ္က ေရေသအျဖစ္ က်န္မေနခဲ့ဖို႕ အေရးၾကီးလွပါတယ္။ ပင္လယ္ဆီ အေရာက္သြားမလား၊ ႏြံျဖစ္ၿပီး နစ္ေနခဲ့မလား။
၁-ခ
ေဒသ ယဥ္ေက်းမႈ ဘာသာစကာားနဲ႔ အေတြးအေခၚ ေတြကို အေရာင္အေသြး ကြဲျပားစြာ ၀တ္ဆင္ထားတဲ့ လူအခ်င္းခ်င္း ထိပ္တိုက္ ေတြ႔ဆံုၾကတဲ့အခါ ကုိယ့္ရင္ဘတ္မွာ သတိမီးပြိဳင့္ေလး တပ္ဆင္ထားဖို႔ လိုအပ္ လာပါလိမ့္မယ္။ နီရင္ရပ္၊ ၀ါရင္ၾကည့္၊ စိမ္းရင္ေတာ့ သြားေပါ့ေလ။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ တစ္စံုတစ္ခု လြဲေခ်ာ္ခဲ့ၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ ပဋိပကၡနဲ႔ တြန္းတိုက္မႈေတြ ၀ိေရာဓိနဲ႔ ျငင္းခုန္ ရန္လိုမႈေတြဟာ မၿငိမ္းသတ္ႏိုင္တဲ့ မီးေတာက္ မီးလွ်ံမ်ား ပမာ ေလာင္ၿမိဳက္ ၾကေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ရပ္တည္မႈနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္က အသိအမွတ္ ျပဳတတ္ဖို႔၊ ေလးစားတတ္ဖို႔၊ ေဖးမတတ္ဖို႔ ပညာ၊ လူမႈဆက္ဆံေရး နည္းနာ (Etiquette)ေတြဟာ အဓိက အခန္းက႑အျဖစ္ ပါ၀င္လာၾကရပါၿပီ။
၁-ဂ
လူမႈနီတိက်မ္းနဲ႔ ပညာ အဆိုအမိန္႔ေတြ ဘယ္လိုပဲ ဖတ္ဖတ္၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေလ့လာ ေလ့လာ၊ တကယ္ လက္ေတြ႔ က်င့္သံုးမွသာ ထိေရာက္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ကံဆိုးလွစြာ တစ္ခါတစ္ရံမွာေတာ့ မထင္မွတ္ပဲ သတိ လြတ္က်သြားလို႔ ျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ ဆက္ဆံေရး အၾကိတ္ အဖုေလး တစ္ခုအတြက္ နားလည္မႈ လြဲမွားျခင္းနဲ႔အတူ အႏိႈင္းဆမဲ့ ဆံုးရႈံးမႈေတြ အံုက်င္းဖြဲ႔ ၀င္ေရာက္လာ တတ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္လည္း ဆံုးရႈံးခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ တစ္သက္လံုး ေမြးလာတဲ့ ၾကက္ကိုလည္း တစ္မနက္တည္းနဲ႔ ရိုက္သတ္ခဲ့ၾက ဖူးပါတယ္။ စကားတစ္ခြန္း၊ အမူအရာ တစ္ခ်က္နဲ႔လည္း နာလည္မႈ ကမ္းပါးေတြ ၿပိဳက်ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ရင္းႏွီး ကြ်မ္း၀င္ဖူးသူတို႔ရဲ႕ သူစိမ္းဆန္တဲ့ အသြင္အျပင္ေတြ ၾကားမွာ ေခ်ာက္ျခားစြာ ရွက္ရြံ႕ နာက်င္ခဲ့ၾက ဖူးပါတယ္။ တကယ္ပါပဲ လူမႈဆက္ဆံေရး ပညာဟာ လူတိုင္းလူတိုင္း ေန႔စဥ္ ေျဖဆိုေနၾကရၿပီး အမွတ္ေကာင္းေကာင္း ရဖို႔လည္း မေသခ်ာတဲ့ ဘာသာရပ္ တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေျဖေတာ့ ေျဖေနၾကရ ဦးမွာပါပဲ။
၂-က
ပိဋကတ္ ျပတင္းေပါက္ကေန ျဖတ္ကနဲ လွမ္းၿပီး ဖူးျမင္လိုက္ရတဲ့ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ လူမႈဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္း ကေတာ့ ၾကည္ညိဳ ေလးျမတ္ဖြယ္၊ ၾကည္ႏူး အံၾသဖြယ္ ေကာင္းစြာ ရင္ကို ထိရွခဲ့ပါတယ္။ လွိဳက္လွဲပ်ဴငွါ ရွိလွတဲ့ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ ဆက္ဆံေရး နည္းနာမ်ားက ဗုဒၶနဲ႔ ေတြ႔ဆံုဖူးသူတိုင္းရဲ႕ ရင္ထဲမွာ မွတ္မွတ္ရရ စြဲထင္ စိမ့္က်န္ရစ္ေနခဲ့ သလို ႏႈတ္ကလည္း တဖြဖြ၊ စိတ္ကလည္း တသသ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ သူတို႔ရင္ထဲက ပဲ့တင္ လွ်ံေ၀က်လာတဲ့ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ လူမႈေရးဆိုင္ရာ ဘုန္းေတာ္ ဘြဲ႔မ်ားစြာထဲမွာ ဧဟိသြာဂတ ၀ါဒီ ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားလံုးက ရိုးရွင္း လွပသေလာက္ နက္ရႈိင္း က်ုယ္၀န္းတဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ေဖာ္ေဆာင္ ေနပါတယ္။ လွည့္ျဖား ေသြးေဆာင္မႈမွာ အာ၀႗နီမာယာ အတတ္တစ္မ်ိဳးကို အသံုးျပဳသူအျဖစ္ ၿပိဳင္ဘက္ မိစၦာတို႔ရဲ႕ စြပ္စြဲတိုက္ခိုက္မႈနဲ႔ အထင္လြဲမွားေအာင္ ၀ါဒျဖန္႔မႈကို ခံယူေတာ္ မူခဲ့ရရွာေသးတဲ့ အရွင္ျမတ္ရဲ႕ ခမ္းနားတဲ့ အၿပံဳးေတာ္မွာ မဟာ ကရုဏာဓါတ္နဲ႔အတူ ေတာက္ပ သန္႔စင္ေနတဲ့ ရိုးသားမႈမ်ားသာ လင္းလက္ သီးပြင့္ခဲ့ေၾကာင္း အဲဒီ ပါဠိစကားလံုးေလးက ေခတ္အဆက္ဆက္ သက္ေသ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္က မိတၱဗလဋီကာမွာ မာယာ တစ္စြန္းတစ္စ မပါ၀င္ခဲ့ေၾကာင္း ေသခ်ာခဲ့ပါတယ္။
၂-ခ
အားလံုးသည္ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာသည္ အားလံုးအတြက္ ျဖစ္သည္တဲ့။ လူမ်ိဳး အသီးသီးရဲ႕ ဓေလ့ ထံုးစံတိုင္းမွာ ႏႈတ္ဆက္ျခင္းဟာ ယဥ္ေက်းေသာ အမူအရာ အျဖစ္ လက္ခံထားၾကပါတယ္။ ႏႈတ္ဆက္ပံု အျခင္းအရာ စကားေတြကိုလည္း ၾကြယ္၀စြာ ပိုင္ဆိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ တံခါးခ်ပ္ေတြဟာ လူတိုင္းအတြက္ ပြင့္ခဲ့တာမွ ဟုတ္ပါရဲ႕လား။
ဗုဒၶ အရွင္ကေတာ့ ကမၻာေျမရဲ႕ နံရံအားလံုးအတြက္ ဧဟိသြာဂတံ ဆိုတဲ့ ႏႈတ္ခြန္းဆက္ တံခါးခ်ပ္ကို ဖြင့္လို႔ သစၥာ ေညာင္ရိပ္ေအာက္မွာ သႏၱိသုခ ေရခ်မ္းစင္ တည္ထားခဲ့ပါၿပီ။ လူတန္းစား အလႊာအသီးသီး၊ ျပႆနာအဖံုဖံု၊ အေၾကာင္းအရာ အသြယ္သြယ္၊ ပုံသ႑ာန္ အမိ်ဳးမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္လာသူတိုင္း အတြက္ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ ႏႈတ္ေတာ္က ႏုညံ့သိမ္ေမြ႔စြာ စီးဆင္းလာတဲ့ တစ္ခြန္းတည္းေသာ ႏႈတ္ဆက္စကား ကေတာ့ ‘’ဧဟိ သြာဂတံ‘’ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဧဟိ-လာပါ၊ သြာဂတံ-ေကာင္းေသာ လာျခင္းပါပဲ တဲ့။ ဗုဒၶအရွင္ရဲ႕ အသံေတာ္ကို အာရံုညြတ္ၿပီး တစ္ေခါက္ေလာက္ နားေထာင္ ၾကည္ညိဳ ၾကည့္လိုက္ပါ။ အေနာက္တိုင္း ဓေလ့နဲ႔ ရင္းႏွီး ကြ်မ္း၀င္သူတစ္ေယာက္ ဆိုရင္ေတာ့ “Come, you are welcome.’’ လို႔မ်ား ၾကားရေလမလား။ ဘယ္ေလာက္မ်ား ေအးျမ ၿငိမ္းခ်မ္းလိုက္ပါသလဲ။ ေနပူၾကဲၾကဲ ေခြ်းၿပိဳက္ၿပိဳက္က် ဖုန္းဆိုးေတာ ခရီးမွာ ေညာင္ရိပ္နဲ႔ ေရခ်မ္းစင္ကို ေတြ႔လိုက္ရသလိုမ်ိဳး မခိုနားမီက အေမာေျပ ေအးျမေစႏွင့္မယ့္ ႏွစ္လိုဖြယ္ရာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေလး တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အလြန္ ယဥ္ေက်းပါတယ္ ဆိုတဲ့ အေနာက္တိုင္းသား ေတြရဲ႕ ႏႈတ္ဆက္စကားဟာ ဧဟိသြာဂတံက ဆင္းသက္လာျခင္းပဲ ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။
၂-ဂ
ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် တနည္းနည္းနဲ႔ ဆက္စပ္ ႏႊယ္ယွက္ေနၾကရတဲ့ လူေတြထဲမွာ တစ္ခ်ိဳ႕က မိ္မိတို႔ရဲ႕ ထြန္းကား ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ လက္ရွိဘ၀ကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီး ဆက္ဆံေစခ်င္ ၾကပါတယ္။ တစ္ခိ်ဳ႕ကေတာ့ မိမိတို႔ရဲ႕ ပါးလွ်က်ရႈံးေနတဲ့ လက္ရွိဘ၀ကို ေမ့ေပ်ာက္ လႊဲဖယ္ၿပီး ဆက္ဆံ ေစခ်င္ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကို မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး ျမင့္မားသူကို မုဒိတာ မပြားႏိုင္ဘူး၊ နိမ့္ပါးသူကို ကရုဏာ မထားနိုင္ဘူး ဆိုရင္ျဖင့္ ကိုယ့္ထက္ သာသူကို ျမင္တုိင္း မနာလိုမႈ၊ ကိုယ့္ေအာက္ နိမ့္ပါးသူကို ေတြ႔တိုင္း ၀န္တိုမႈ အကုသိုလ္ တရားေတြရဲ႕ လႈိက္စားမႈကို ခံစားၾကရမွာ အမွန္ပါပဲ။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ အတုအေယာင္ ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္ထဲမွာ မလတ္ဆတ္တဲ့ အၿပံဳးေတြကို ဖန္တီး က်င္လည္ရင္း ကိုယ္လည္း မခ်မ္းသာ၊ သူလည္း မၾကည္ျဖဴ ျဖစ္ၾက ရပါေတာ့တယ္။
ဗုဒၶ အရွင္ျမတ္ကေတာ့ ကရုဏာ၊ မုဒိတာေတြ ထံုမႊမ္းထားတဲ့ ဧဟိ သြာဂတံ ေမတၱာေရ စစ္စစ္ တစ္ခြက္ လူတိုင္းအတြက္ အက်ံဳး၀င္ေစေတာ္ မူခဲ့ပါတယ္။ လူတိုင္းရဲ႕ ရပ္တည္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီး လူတိုင္းရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကို ျမွင့္တင္ ေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဧဟိ သြာဂတံ ဆိုတဲ့ စကားေတာ္ တစ္ခြန္းဟာ ဧကရာဇ္ ဘုရင္တစ္ပါးရဲ႕ ၀င့္ၾကြားမႈကို ခိုင္မာ တည္ၾကည္ ေစခဲ့ပါတယ္။ သူဖုန္းစား တစ္ေယာက္ရဲ႕ သိမ္ငယ္မႈကို ပ်ယ္လြင့္ ေမ့ေပ်ာက္ ေစခဲ့ပါတယ္။ သူၾကြယ္တစ္ဦးရဲ႕ သဒၶါတရားကို တိုးပြား ျမင့္တက္ ေစခဲ့ပါတယ္။ ပညာရွင္ တစ္ဆူရဲ႕ ေထာင္လႊားမႈကို သိမ္ေမြ႔ မွ်တေစခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶအရွင္ျမတ္ရဲ႕ ျဗဟၼစိုရ္ ျဖန္႔ခင္းထားတဲ့ ဧဟိ သြာဂတံ လမ္းမွာ ပေသနဒီေကာသလ၊ ဗိမၺိသာရတို႔လို တိုင္းၾကီး ျပည္ၾကီးရွင္ ဘုရင္မင္းျမတ္ေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ ကု႒ႏူနာ စြဲကပ္ေနတဲ့ သုပၸဗုဒၶတို႔လို အိမ္ေျခယာမဲ့ေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ အနာထပိ႑ိက၊ ေဇာတိကတို႔လို ကုေဋၾကြယ္ သူေဌးၾကီးေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ ေပါကၡရသာတိ၊ ျဗဟၼာယုနဲ႔ ကူဋဒႏၱတို႔လို ပညာရွင္ ပါေမာကၡ ပါရဂူႀကီးေတြ လာျခင္း ေကာင္းခဲ့ၾက ပါတယ္။ ဗုဒၶေခတ္ အိႏၵိယျပည္ၾကီးဟာ လာျခင္း ေကာင္းသူတို႔ရဲ႕ သာသနာ့ အေရာင္၊ ဓမၼအသံ၊ သစၥာအသိေတြ ေတာက္ပ လင္းလက္၊ ပ်ံ႕လြင့္စည္ေ၀၊ ေအးျမၿငိမ္းခ်မ္းရာ ေဒသၾကီး တစ္ခုအျဖစ္ ေမာ္ကြန္းေရးထိုး ႏိုင္ခဲ့ပါ ေတာ့တယ္။
၃-က
လူသား တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ကူးလူး ဆက္သြယ္မႈမွာ ယုံၾကည္ ကိုးစားမႈ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္၊ ရင္းႏွီး ကြ်မ္း၀င္မႈနဲ႔ အျခားေသာ အရာေတြမ်ားစြာ ပါ၀င္ေနခဲ့ၾက ပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္က လူတစ္ေယာက္ ဆီကို သြားတယ္ လာတယ္ဆိုတာ အေၾကာင္းမဲ့ သက္သက္ ျဖစ္ေပၚခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္ေပဘူး။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္ဆီ ေရာက္လာသူ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ရင္ထဲမွာ ဘယ္လိုဆႏၵနဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ စိမ့္ယို ေပ်ာ္၀င္ေနခဲ့ၾက သလဲ။ အလြမ္းေတြလား၊ အေပ်ာ္ေတြလား၊ ေလာကဓံ အခက္အခဲေတြလား။
တကယ္ပါ လူဆိုတာ ေ၀ဒနကၡႏၶာရဲ႕ တြန္းအားနဲ႔ အလြမ္းေတြကို မွ်ေ၀ခ်င္ပါတယ္။ အေပ်ာ္ေတြကို ကူးစက္ေစခ်င္ ပါတယ္။ အခက္အခဲေတြကို ရင္ဖြင့္ခ်င္ ပါတယ္။ အဲဒီအလြမ္း အဲဒီအေပ်ာ္ အဲဒီအခက္အခဲ ေတြကိုမွ မ်က္ကြယ္ျပဳ လစ္လ်ဴရႈခဲ့မိၾက ေလသလား။ အဲဒီအလြမ္း အဲဒီအေပ်ာ္ အဲဒီအခက္အခဲ ေတြကိုပဲ နားလည္ စာနာမႈနဲ႔အတူ ေႏြးေထြးစြာ သိမ္းပိုက္မိခဲ့ၾက ပါေလစ။ လူတစ္ဦးက လူတစ္ဦးကို အသိအမွတ္ျပဳတယ္ ဆိုတာ အသိအမွတ္ျပဳ ခံရသူရဲ႕ ဘ၀ခြန္အားကို အရွိန္ ျမွင့္ေပးလိုက္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခုေတာ့ သတိတရ လြမ္းစိတ္နဲ႔ လာခဲ့တယ္၊ တင္းမာ စိမ္းျပတ္တဲ့ အၾကည့္ေတြကိုပဲ ရင္ဆိုင္လိုက္ ရတယ္။ ေမတၱာ ေစတနာ တနင့္တပိုးနဲ႔ ကံေကာင္းျခင္း ယူေဆာင္ လာခဲ့တယ္၊ အေရးမထားျခင္းက ေစာင့္ၾကိဳေနခဲ့တယ္။ အမွားေတြကို တည့္မတ္ေပးဖို႔ လာခဲ့တယ္၊ နားလည္မႈ လြဲမွားျခင္းကိုပဲ ရိတ္သိမ္းလိုက္ရတယ္။ အခက္အခဲ ေတြကို ဖြင့္ဟဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အျပည့္နဲ႔ လာခဲ့တယ္၊ ျဖစ္နိုင္ပါလ်က္နဲ႔ ျငင္းပယ္ ခံလိုက္ရတယ္ (ဒါမွ မဟုတ္ရင္လည္း) ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ မေျပာရက္တဲ့ စကားေတြကို ကိုယ္တိုင္ နားေထာင္ရဲမွ မျဖစ္စေလာက္ အကူအညီေလး တစ္ခုနဲ႔ ပစ္ေပါက္ျခင္း ခံလိုက္ရတယ္။
“ဒီကေတာ့ လြမ္းလိုက္ရတာ၊” “ဒီမွာေတာ့ ေစတနာေတြ ထားလိုက္ရတာ၊” “သူမို႔ ဒီလို ေျပာရက္တယ္၊” ဆိုတဲ့ အေတြးေတြက ရင္ကို လႈိက္စား ဖဲ့ေခြ်ခဲ့ၾက ဖူးပါၿပီ။ ဒီလိုနဲ႔ အတံု႔အလွည့္ စက္၀ိုင္းထဲ သူကအလွည့္ ကိုယ္က အတုံ႔၊ ကိုယ္က အလွည့္ သူက အတံု႔ ရုပ္ဆိုးလြန္းစြာ လည္ပတ္ ေနၾကရ ပါေတာ့တယ္။ တစ္ဦးက တစ္ဦးဆီ သြားဖို႔ ေျခလွမ္းေတြ ဆြံ႔အခဲ့ၾက ပါေတာ့တယ္။ “လူသာ လာပါ ျပႆနာ ေခၚမလာပါနဲ႔” “ကြ်ႏု္ပ္ ဒုကၡေရာက္စဥ္ သင္ ဘာကူညီဖူးသလဲ” အဲလိုမ်ိဳး ဆိုင္းဘုတ္ေတြကို ဘယ္ေလာက္ၾကာေအာင္ မသိဆိုး၀ါးစြာ ခ်ိတ္ဆြဲခဲ့ၾက ၿပီးၿပီလဲ၊ အဲဒီဆိုင္းဘုတ္ေတြ ေရွ႕ကေန ဘယ္ႏွစ္ႀကိမ္ ရွက္ရြံ႕ေၾကကြဲစြာ လွည့္ျပန္ခဲ့ၾက ၿပီးၿပီလဲ။
၃-ခ
ဗုဒၶအရွင္ျမတ္ဟာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ကမၻာေလာကၾကီး အတြက္ လာျခင္းေကာင္းေသာ အရွင္သုဂတ ျဖစ္သလို အရွင္ျမတ္ထံပါး အေၾကာင္း အမိ်ဳးမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္လာသူတိုင္း ကိုလည္း လာျခင္းေကာင္းသူ သြာဂတ ေတြ ျဖစ္ေစလိုတဲ့ ဆႏၵေတာ္သာ အမွန္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေလာကဓံ အပ်က္အစီးေတြ ဒုကၡပင္လယ္ ေ၀ၿပီး အရူးမတစ္ ေယာက္လို ၀ုိင္းပယ္ ဟားတိုက္ျခင္း ခံေနရရွာတဲ့ ပဋာစရာ (ပဋာစာရီ) ကို နားလည္ စာနာစြာ သြာဂတျဖစ္ေစ ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္မႈနဲ႔ အတူ ေမးခြန္း ျပႆနာေတြ ေလးလံစြာ ထမ္းပိုးလာခဲ့တဲ့ သုဘဒၵကိုလည္း ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ဖို႔ နာရီပိုင္းသာ လိုေတာ့တဲ့ ေနာက္ဆံုး အခ်ိန္မွာေတာင္ မဟာ ကရုဏာၾကီးစြာ သြာဂတ ျဖစ္ေစေတာ္ မူခဲ့ပါေသးတယ္။ ယုတ္စြအဆံုး အစြယ္ေငါေငါမွာ ရန္လိုမႈေတြ တပ္ဆင္ၿပီး ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ကို ထိုးသတ္ နင္းေျခဖို႔ ေျပး၀င္လာတဲ့ နာဠာဂီရိလို အဟိတ္ တိရိစၦာန္ကိုေတာင္ ခႏၱီေမတၱာ ၾကီးမားစြာ သြာဂတ ျဖစ္ေစေတာ္ မူခဲ့ပါေလရဲ႕။
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လက ထင္ပါတယ္။ အပၸမာဒ မဂၢဇင္းမွာ ေရးျဖစ္ခဲ့တ~ဲ့ စာပါ။ မဂၢဇင္းလက္ခံ မရွိေတာ့လို႔ ျပန္ေတြ႔ရတဲ့ ေကာ္ပီ စာရြက္ၾကမ္းေလး ကိုပဲ ျပန္တင္မိတာပါ။ ကံဆိုးခ်င္ ေတာ့ ေနာက္ဆံုး နိဂံုးစာရြက္က ေပ်ာက္ရွ သြားပါၿပီ။ မဂၢဇင္း ျပန္ေတြ႔ရင္ေတာ့ နိဂံုးေလးနဲ႔ဆိုရင္ ပိုလွသြားမ လားပဲ၊)
No comments:
Post a Comment